۱۳۹۶ مهر ۹, یکشنبه

آکتروس خوش نام | نسخه ی Racing Edition

مرسدس بنز سری آکتروس، با دارا بودن رکورد پرفروش ترین کامیون دنیا، عبور از مرز یک میلیون دستگاه و افتخاراتی چون کسب 4 جایزه معتبر، در طی دوران حیات 20 ساله خود نسخه های خاص و محدودی نیز ارائه داده، از جمله ی آن ها می توان به black Edition ،Black&White Liner و Silver Tech اشاره کرد. به تازگی نسخه ی ویژه ای از آکتروس با نام Racing Edition معرّفی شده که نمای فیبرکربن درچهره ی مصمّم آن قابل مشاهده است. این انتخاب هوشمندانه نقّاشی بدنه در ترکیب با نوارهای قرمز و نوشته 530 اسب بخار برروی آن، یک الگوی اسپرت را از کشنده ای کاربردی ارائه می دهد. این کار توسّط یکی از برجسته ترین شرکت های بسته بندی ایتالیا و به وسیله ی فیلم های چسبی صورت گرفته است.قطعات کروم استفاده شده در جلو پنجره، آفتابگیر و قاب آینه های کناری نیز به زیبایی آن افزوده است. نمونه چنین ظاهری سال ها قبل در سوپر اسپرت SLS McLaren با تیونینگ برابوس طراحی و ایجاد شده بود. رینگ ها نیز به تبعیّت از نمای کربن، پوششی تیره به خود گرفته اند، این نسخه ویژه به مناسبت جشن معرّفی نسل دوّم پیشرانه های یورو 6 مرسدس ساخته می شود و به نیروگاه های نسل جدید سری OM471 مجهز بوده که اقتصادی ترین پیشرانه برای کشنده های کلاس حمل و نقل مسافت طولانی به شمار می روند.


شایان توجّه است که این مدل ممتاز، مخصوص بازار ایتالیا طراحی شده و به زودی زینت بخش خیابان های کشور مذکور خواهد شد. پیشرانه ی Racing Edition که اوّلین بار سال 2011 معرّفی شد، سال گذشته دستخوش تغییرات و بهینه سازی گشت.یک پیشرانه 12.8 لیتری خطّی مجهّز به توربو کامپاوند و سیستم تزریق سوخت کامون ریل که 530 اسب بخار قدرت در 1600 دور در دقیقه را در اختیار راننده خوش اقبال خود می گذارد. گشتاور خروجی آن 2600 نیوتن متر و تنها در 1100 آر.پی.ام است که با این مشخّصات باید مرسدس بنز را در رسیدن به اهدافش موفّق بدانیم، چرا که OM471 دقیقا در میانه مدل ضعیف تر OM470 و قدرتمند OM473قرار می گیرد. تصویر OM471در پشت کابین نیز نقش بسته است. این پیشرانه کلاس سنگین با برخورداری از سیستم کامون ریل، مجهّز به تقویّت کننده ی فشار X-plus با قدرت خارق العاده 2700 بار، مزایای بی شماری دارد، از جمله ارائه گشتاور بالا در دورهای پایین که تنها در پیشرانه هایی با حجم بالاتر مثل هشت سیلندر خورجینی امکانپذیر است، در آکتروس OM471 راننده می تواند در دور درجا (600 دور بر دقیقه) نیز 1600 نیوتن مثل گشتاور در اختیار داشته باشد! که معرکه است. آکتروس نسخه ی «ریسینگ»، که طبق انتظار از لاستیک های پهن میشلن بهره می برد، دارای 41.4 اسب بخار قدرت و 203 نیوتن متر گشتاور به ازای هر لیتر حجم پیشرانه بوده که رقمخوب و اقتصادی به شمار می رود. مصرف دیزل آن نیز به طور متوسّط تا 13 درصد به نسبت نسل قبل کاهش یافته که بر تخصّص و قدرت خلّاقانه کامیون سازی مرسدس بنز تاکید دارد.

نوشته : عماد احمد یوسفی – چاپ شده در ماهنامه مجلّه ماشین شماره 411

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر