۱۳۹۶ مهر ۸, شنبه

دلایل محبوبیّت خودروسازان کره ای | نگاهی واقع بینانه

در بازار خودروهای وارداتی کشورمان، هیوندای و کیا از پر فروش ها هستند و حدود 70 درصد واردات، در اختیار کره ای هاست. امّا در سایر نقاط دنیا این گونه نیست. در آمریکا اتومبیل های پرفروش که کمترین میزان افت را دارند، وانت بارهای غول پیکر به ویژه از برند فورد و شورولت هستند. در آلمان خودروهای فولکس واگن،اشکودا،بنز و ب ام و چنین شرایطی دارند. در ژاپن، هوندا،تویوتا و... امّا پرسش این است که دلایل رشد فروش کره ای ها چه بود؟ و چرا در این چندسال ماشین های کره ای در کشورمان اینقدر خوش مشتری هستند؟



یکی از فروشندگان می گفت مشتریانی که به سراغ من می آیند، اغلب مایلند که خودروی مورد نظر، سانروف، مانیتور بزرگ، گرمکن صندلی و فرمان و تعداد بالشتک های هوای بیشتری داشته باشد. در مورد خودروهای کره ای، در این چندسال، سه عامل در جذب مشتری خیلی مهم بوده است :
1-     طراحی
2-     میزان آپشن ها
3-     بازار دست دوّم خوب


در این بین خودروهای کیا از وقتی پیتر شریر آلمانی (که در آئودی و فولکس واگن کارکرده بود) به این شرکت رفت ومدیر بخش طرّاحی و سپس مدیر عامل آن شد، به کلّی متحوّل شد. شریر می گوید :
« فلسفه ی طرّاحی هیوندای – کیا کاملا با "جنسیس" متفاوت است. این دو برند با هم رقابت می کنند امّا برند جنسیس کاملا مستقل است. در هیوندای فلسفه ما تولید خودرویی با احساس است، امّا در کیا این داستان فرق دارد.»
 به غیر از کیا که در خصوص آن گفتیم، هیوندای هم در بازار کشورمان چنین شرایطی دارد. یعنی از حیث فروش مدل های صفر و دست دوّم، نخست هیوندای و سپس کیا بازار بهتری دارند. اتومبیل های کره ای در میهن عزیزمان انواع گوناگون آپشن های دستی داشته و قابلیت این را دارند (البته از نظر فنّی و ایمنی این کار باعث آسیب می شود) که به صورت غیرکارخانه ای، انواع آپشن بر روی آن نصب شود که در کنار بازار پر رونق دست دوّم، خریدار وطنی را به سمت آن ها جذب می کند. البته این محبوبیت بیشتر شامل همه مدل های این دو خودروساز نشده و محصولاتی چون هیوندای سنتنیال،جنسیس سدان و کوپه، کیا سول، کارنیوال و کارنز از جمله مدل هایی هستند که در بازار به خوبی جا نیفتاده اند.

کمی از کمپانی هیوندای بیشتر بدانیم

کمپانی هیوندای سال 1967 تاسیس شد و هم اکنون دفتر مرکزی آن در سئول است. موسس آن chung Ju – Yung بود که سال 2001 چشم از جهان فروبست و پس از آن برادران و پسرانش مدیریّت شرکت را برعهده گرفته اند. این شرکت در کارخانه شهر اولسان (که در جنوب شرقی کره قراردارد) فولاد هم تولید می کند که سالیانه به 24 میلیون تن می رسد. داخل کارخانه یک نیروگاه 800 مگاواتی دارد و یک مسیر ریل کشی داخل مجموعه به طول 100 کیلومتر برای حمل و نقل احداث شده است.
هیوندای هرساله چیزی حدود 40 درصد محصولاتش را داخل کره می فروشد که پارسال 685 هزار دستگاه ماشین بوده است. قانونی که هیوندای دارد (به دلیل محدودیّت فضا) این است که خودروهای تولید شده باید در فاصله 10 سانتی متری از هم پارک شوند و در مجموعه تعداد کارمندان صنایع سنگین هیوندای 63 هزار نفر است. در اینجا 78 رستوران برای کارمندان وجود دارد، هیوندای تیم فوتبال هم دارد. سالیانه 20 کشتری تولید می کند که 3.2 میلیون تن فولاد برای ساخت آن ها مورد نیاز است.
شرکت هیوندای سالیانه دوهزار قایق و 400 موتور کشتی هم می سازد و آمار نشان می دهد 15 درصد از حجم تولیدات کشتی های سنگین دنیا و 35 درصد از بازار موتور قایق ها را در اختیار دارد. این کمپانی سالیانه در بیش از 35 تیم رقابت ورزشی در سطح بین المللی، اسپانسر می شود.

این خودروساز، تاکنون بیش از 17 خودروی کانسپت یا همان مفهومی ساخته است. 30 خودروی تجاری و باری نیز در طول این 50 سال تولید شده که در کنار اینها باید 50 مدل انواع ماشین های سواری، ون و اس یووی را هم افزود. هیوندای در مسابقات
wrc  یا همان رالی جهانی هم حضور دارد. دارای مرکز تست و بخشی از سهام پیست معروف نوربرگ رینگ آلمان است و بخش موتور اسپرتش در فرانکفورت آلمان واقع شده است.
این کمپانی برای خودروسازی 6 مرکز تحقیقات بین المللی در آلمان،ژاپن،هند و آمریکا و 3 مرکز اختصاصی در کرده دارد.

نوشته : مسیح فرزانه – چاپ شده در ماه نامه مجله ماشین شماره 411

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر